Fantastisk babybackpackertur!!

På tur til Festvågtind20130710_3059

Jannicke med Leah (4 1/2 mnd), Maren med Johannes (4 mnd) og meg med Magnus (5 mnd)

Tre mammaer, tre babyer, tre ryggsekker. Klare for innsjekk – på babybackpackertur til Lofoten.

Jeg har alltid hatt lyst til å dra på backpackertur, men jeg har aldri gjort noe mer med det. Så da vi på en av de mange trilleturene begynte å drodle om alt vi hadde lyst til, dukket ideen opp på nytt. Før vi visste ordet av det stod vi klare på Bodø lufthavn med flybilletten i hånda og babyene halvsovende i sele på magen – vi hadde tross alt vekket en sovende baby for å rekke flyplassen klokka 6, og det var jo en litt omvendt situasjon kan man si…

Svolvær20130710_3075

Jeg liker jo å organisere, men denne turen var Jannicke den fødte turkoordinator. Hun la opp turplanen da hun kjenner Lofoten fordi hun har klatra mye der (og da mener jeg av den typen som henger i tau rett opp og ned flere hundre meter over bakken…ulpegulp!!!).

Henningsvær20130710_3069Maxitaxien venta på oss ved flyplassen, kjørte oss inn til Svolvær der vi hoppa videre på bussen til Henningsvær hvor vi innlosjerte oss i en fantastisk flott rorbu som en kjenning av Jannicke leier ut. Og før klokka var 10 hadde vi inntatt «Lysstøyperiet»; antagelig den koseligste restauranten i Henningsvær. Og trur du ikke plutselig tanta og onkelen min fra Kongsberg dukka opp der da? De var på en organisert bussturferie! Etter en koselig prat Henningsvær20130710_3071med slekta og en super lunsj, dro vi på den lokale super´n for å handle noe småtterier. Og like sikkert som at lokalbutikken har alt fra fiskekroker til melk, så sitter det alltid en gjeng med gubb der som drikker kaffe og deler historier 🙂 Perfekte barnepassere tenkte vi, og plasserte de sovende små hos dem mens vi gikk en handlerunde som var fort gjort i det lille lokalet. Mannfolka syns det var så stas å være barnevakter at en av de måtte ta bilder av det hele. Så fikk de en ny historie å fortelle. Hyggelig å bidra 😉

På tur til Festvågtind20130710_3054

Med målet i sikte…

På tur til Festvågtind20130710_3060

På vei opp – fantastisk utsikt!

Gode og mette la vi i vei til Festvågtind (541 m.o.h). Første del av løypa var særdeles enkel, straka vegen fra sentrum i Henningsvær til foten av fjellet. Så går det bratt oppover. Over store kampsteiner. Steinur. Skogssti. «Bærrfjellet» og småklatring! FOR en turopplevelse! Sjøl er jeg ingen klatrer, så noe skeptisk var jeg vel. Men med positiv innstilling kommer en som kjent ganske langt. Dessuten hadde vi vært på noen fjellturer allerede så vi visste hva det gikk ut på. På forhånd hadde jeg sagt at hvis jeg på noe tidspunkt følte meg utrygg, så skulle jeg snu. Men det ble ikke nødvendig, for på de partiene som var litt «tøffe», så var det alltid en hjelpende hånd eller et «dytt i ræva». Jeg følte aldri at vi satte oss sjøl eller babyene i fare, det kan jeg ikke understreke nok. Men spør du om turen var farligere enn å trille tur langs en 5 meter brei vei, så er svaret ja, . Men når man går med baby på magen i et område som dette er man ekstra fokusert og konsentrert. Langt mer konsentrert når man går i trappa hjemme vil jeg påstå, sjøl om man sjølvsagt er ekstra fokusert når en har en baby i armene.

Å ha babyen liggende på brystet, gå, småklatre, se, høre, føle, prate, le, synge og kjenne på adrenalinet på (vei til) toppen – og ikke minst det å DELE denne turopplevelsen sammen med gode venninner er nå  blitt et kjært minne for livet. Kjært nettopp fordi vi hadde med våre tre søte små til topps! Så fikk det heller være at vi var en vandrende «turistattraksjon» for de andre som gikk i fjellet, alle like overrasket over å se tre damer med baby på magen der. Men heldigvis positivt overraska da 🙂

Henningsvær 20130710_3040

Sravling og latter, nydelig kveld!

På tur til Svolværgeita20130711_3031

På de litt tøffe partiene hjalp vi hverandre

Nede igjen og høy på livet tok vi et raskt bleieskift før vi inntok klatreklubbens restaurant for å spise fiskewok og drikke iskald øl. Ett ord er dekkende: NAM!!! Så tusla vi opp i rorbua hvor vi fikk småttisene i seng og inntok litt rødvin mens vi skravla og lo i god konkurranse med måkeskriket utafor. Frokosten dagen etter inntok vi dagen etter på det lille koselige bryggerihotellet, med utsikt over «kanalen» hvor de som bodde i seilbåten rett utafor vinduet tok sitt morgenbad. Det var rimelig fort gjort for det kan ikke ha vært mange gradene….Inne kosa vi oss med alt annet enn det som minte om hotellfrokost, for eggerøra var ekte (ikke den som er laga på pulver), baconet var ordentlig godt stekt, brødet var heimbakt og vaffelrøra var på plass. Så hoppa vi på lokalbussen til Svolvær, fikk satt storsekkene på bakrommet til restaurant Bacalao (mot at vi lova å kjøpe middag der når vi kom ned igjen) før vi tok til på veien opp til Svolværgeita. Helt opp er det ikke mulig å komme uten klatretau, så vi gikk opp til platået, beundret utsikten, tok det obligatoriske bilde, fikk latterkrampe, og gikk ned igjen. Inntok litt mat, drakk kaffe, skifta og amma før vi dro til Svolvær lufthavn. Bak flyspakene satt Ørjan, en tidligere kollega og god venn, som skulle fly oss trygt hjem igjen.

På tur til Svolværgeita20130711_3029

Godt å være på tur med likesinnede!

Da jeg snakka med Maren et par dager etterpå sa hun at når hun fortalte andre om hva hun hadde opplevd, så hørtes det nesten ut som hun overdrev. Jeg er så enig, for jeg syns også det er vanskelig å beskive en så flott tur hvor alle sansene dine jobber på høygir. Det må faktisk bare oppleves! Og når man har opplevd det, så vil man gjerne dele det med andre for at kanskje de også en gang tar turen, med eller uten baby. Jeg kan hvertfall bare anbefale denne turen – med baby – på det varmeste, spesielt hvis du er glad i naturopplevelser av de sjeldne. Men er man ikke spesielt glad i å vandre i marka med barnevogn eller gå i fjellet med bæresele, så er kanskje ikke dette turen for deg. Det går jo på interesse og hva man syns er artig. Alle må gjør det som passer best,man er sin egen sjef, enkelt og greit.  Men er du i barselpermisjon så grip muligheten i det at du faktisk har fri hver dag til å gjøre det du vil! Og for meg innebærer det å dra på alle slags turer; alt fra skogsturer, fjellturer, telttur, hyttetur, øyhopping eller på backpackertur som dette. Sjøvsagt er det litt mer arbeid kanskje ift planlegging og gjennomføring av ulike aktiviteter, men med «fri heile dagen» så har man jo i grunn tid til det 🙂 Jeg setter alltid ting i perspektiv ift «hva er det verste som kan skje?» og da er det i grunn ikke mye vi ikke kan være med på eller gjøre sammen med babyene våre. Mitt største ønske er om denne turartikkelen kan være til inspirasjon for andre, det varmer i såfall et turhjerte <3 !

I etterkant av denne saken tok Avisa Nordland kontakt for å være med oss damene på tur. Vi sa ja, da vi tenkte dette kunne virke inspirerende for de sommåtte ha lyst til å gjøre noe av det samme. De finnes et en del av, det vet vi for vi har truffet mange av dem selv. Oppslaget kan du lese HER. I kjølevannet av reportasjen var det selvsagt noen som følte seg tråkket på, og dermed laget jeg dette blogginnlegget som et slags «tilsvar». Dette ble da en oppfølger i avisa noen dager etterpå som du kan se HER

Og her er saken på www.barnesteder.no, hvor jeg er så heldig å få være en av deres faste bloggere: http://www.barnesteder.no/blogg/2013/august/backpackertur-med-baby/

2 tanker om “Fantastisk babybackpackertur!!