Den store jenteturen

Jotunheimen08302014_ (14)Da var den over, jenteturen jeg har drømt om i mange år. Den ble ikke som forventet – den ble enda bedre! Og den ble heller ikke bare høstens høydepunkt, men årets!

Jeg veit ikke når jeg startet drømmen om å gå fra hytte til hytte i Jotunheimen, men det er ganske mange år siden. Drømmen ble litt mer håndfast, bokstavelig talt, da jeg og min gode venninne Jannicke var på en av uttallige babybackpackerturer i Jotunheimen09042014_svangerskapspermisjonen i fjor. Da vi hadde snakket om denne drømmen for n´te gang, tok vi hverandre i hånda på at denne turen skulle gjennomføres høsten 2014. Så da startet planleggingen for oss og de tre andre i venninnegjengen; Maren, Stine og Anette. Dessverre passet det ikke for Anette denne gang og Maren ble syk to dager før vi dro (det var den offesielle versjonen, sannheten var at hun da var gravid og superkvalm 🙂 ), så fredag 29. aug stod vi 3 spente damer klar i turklær, med 15 kilos sekk på ryggen og full av energi på Bodø lufthavn.

Dag 1 – reisedag

Jotunheimen08292014_ (1)Etter en flytur til Gardemoen bar det videre med buss til Lom. Herlig å sitte å se ut ruta å registrere at vi havnet skikkelig på landet med høyt gress, kuer og brune bondegårder. Vi inntok sjarmerende Brimi-kafeen hvor vi fikk servert lokal mat servert på en nydelig måte. Vi var redd de ville ta tohundre spenn for to tyttebær bare fordi det var Brimi, men det stemte ikke. Helt normale priser. Anbefales på det sterkeste!! Så ble vi henta av bonden Trond som tok oss til Strind gard hvor vi Jotunheimen08292014_ (3)hadde booket overnatting. Vi fikk den koselige gammelstua og vi blei kjent med hyggelige Marjan fra Nederland og hennes turvenninne. De skulle også på Galdhøpiggen dagen etter, så vi var så heldig å få sitte på med dem til Juvasshytta hvor ferden skulle starte.

Turdag 1 – Galdhøpiggen – Norges høyeste fjell

Sammen med 380 andre var vi klare for å bestige Galdhøpiggen, Norges  høyeste fjell, lørdag 30. aug. Dessverre lå tåka lavt så vi fikk ikke den nydelige utsikten, så den måtte vi Jotunheimen08302014_ (8)bare google i etterkant….vel, turen var opplevelsesrik likevel, selv om det ble vel kommersielt etter vår smak. Kø-kjøring ift at det ble mange taulag med folk over isbreen og opp siste del av fjellet som var smalere enn i starten, naturlig nok. Men Galdhøpiggen med sine 2469 m.o.h. er bare en topp man liksom må tikke av….Og den er jo en opplevelse i seg selv uansett. Det som var mest slitsomt første dagen var de 14-1500 meterne ned! Slitne ankom vi Spiterstulen som var full av folk. Dusjen var ubeskrivelig god og den tre retters middagen med dertil god drikke enda bedre. Skravlings og et lite rødvinsglass på det lille trange rommet satte et fint punktum for første gå-etappe.

Turdag 2 – Glittertinden – Norges nest høyeste fjell

Etter en god frokost var vi klar igjen, nå for å bryte løs på Glittertinden, som bare er 4 meter lavere enn Galdhøpiggen. Vi ble enige om å ta litt mer pauser enn dagen før, da vi Jotunheimen08312014_ (14)alle tre har tendensen til å «kjøre» på….så vi var rimelig fornøyd med oss sjøl ift at vi faktisk klarte å stoppe ofte nok og nyte naturen og ikke minst roen i fjellet. For snakk om kontrast til dagen før; for denne dagen traff vi bare 4 personer ! Toppen av Glittertinden er en isbre, og man skal være forsiktig med å gå for langt ut mot kanten da man kan gå rett igjennom – det var det en dame som gjorde noen år tilbake, og det gikk dessverre ikke bra…. Også denne dagen lå tåka tett på toppen, så vi fikk ikke sett en sjiiiit, men det var ingen grunn til å deppe. Tåka lå tross alt veldig høyt opptil toppen så vi fikk mye utsikt på vei opp og på vei ned. Etter nok en lang dag med gange nådde vi Glitterheim, en litt mer hjemmekoselig hytte, hvor vi fikk servert nydelig laks og en iskald pils. Fantastisk godt!! Der traff vi også to sprudlende og glade turjenter som vi ble sittende å prate litt med utover kvelden over et glass rødvin før aggregatet ble slått av kl 23 og det var på tide å finne køyesenga og høre veggene knirke og vinden ule.

Turdag 3 – Fra Glitterheim til Memurubu via Russvatnet

Dette var dagen vi hele tiden hadde kalte for «transportetappen» eller hviledagen, men det Jotunheimen09012014_ (3)ble vel  ikke akkurat det. For med rundt 20 km og 700 høydemeter så utgjorde denne dagen turens lengste etappe. Likevel ikke topptur, så vi storkosa oss med nydelig vann, elver, trolske fjell og myrlendt terreng. Vi trengte det etter to topper på rappen dagene før. Framme ved Memurubu ventet nok en treretters middag og nok en kald pils, men først etter å ha kranglet seg vei gjennom 200 sko i gangen på hytta. Tonheim folkehøyskole var nemlig ankommet med båt  (de skulle gå Besseggen dagen etter) før oss og var på såkalt «bli-kjent-tur». De sørget hvertfall for underholdningen om kvelden da vi satt i kjellerstua og fikk med oss samlingsstunden deres. Artig ungdom 🙂

Turdag 4 – Besseggen

Litt vemodig, men spent klare skulle vi ta Besseggen som siste etappe. Noen trente, og langt flere utrente musikkstudenter fra Tonheim la også i vei, enkelte kledd som om det Jotunheimen09022014_ (12)skulle vært midtvinters. Andre hadde sekken nedpå knærne og skoene ikke knytt. Vårt moderlige instinkt slo til opptil flere ganger og forbarmet oss over disse «små» som takket og bukket for hjelpa vi ga dem underveis.Været var upåklagelig, solgløtt gjennom hele dagen. Selve Besseggen var bred (eller smal, spørs hvem du spør) som en grusvei, så enkelte av studentene fikk testet ut høydeskrekken, men for de fleste gikk det helt fint. I enden lå nydelige Gjendesheim og da vi kom ned var det nærmest vemodig for turen var i grunn over, bare en reisedag igjen. Likevel ble kvelden kjempekoselig med nydelig middag og vin før kroppen fikk en velfortjent hvil. Så bar det hjemover med buss til Gardemoen og hjem tilbake mann og barn i Bodø. Veldig godt det også 🙂

Det er faktisk litt vanskelig å sette ord på hva en slik tur egentlig betyr, men det er hvertfall ingen tvil om at det skaper nydelige friluftsopplevelser og styrker vennskapsbåndene. Og om noen er i tvil; ja vi er allerede i gang med planlegginga neste års tur!